Villa Es

Villa Es

In de glooiende velden van Drenthe wordt een niet alledaagse aanbouw aan een woonboerderij gerealiseerd naar ontwerp van architectenbureau Mulder Zonderland.

Een belangrijke randvoorwaarde voor de vorm van de aanbouw is de aansluiting van het nieuwe dak onder de relatief lage bestaande goot van de boerderij. Om de vrije hoogte in de aanbouw te maximaliseren heeft de architect ervoor gekozen het nieuwe dak vanaf de goot gelijdelijk omhoog te laten lopen, waarmee het bijzondere wigvormige gevelaanzicht wordt verkregen.

Verder zijn de ronde vormen van de uitbouw zo ontworpen dat bomen worden ontzien en zichtlijnen maximaal worden benut.

De aanbouw is behoudens de fundering en het metselwerk volledig bio-based uitgevoerd. De toegepaste bakstenen zijn in de omgeving gewonnen waarmee uitstoot door transport is geminimaliseerd.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Expositie Amsterdam Museum in de Hermitage in Amsterdam

Expositie Amsterdam Museum in de Hermitage in Amsterdam

Het Amsterdam Museum wordt de komende jaren grondig verbouwd en uitgebreid. De pronkstukken van het Amsterdam Museum worden tijdens de verbouwing geëxposeerd in de Hermitage in Amsterdam. Naast de bekendste werken uit het Amsterdam Museum, zoals de vogelvluchtkaart van Cornelis Anthonisz, komen ook bewoners van de stad aan het woord om ‘hun Amsterdam’ te laten zien.

Om de stukken uit het Amsterdam Museum te tonen is door Studio LA een tijdelijk volume ontworpen, waar bezoekers zich door- en overheen kunnen verplaatsen. Naast de wisselende tentoonstellingen die in dit volume worden geëxposeerd, kan vanaf het dak van het volume de prachtige Grote Zaal van de Hermitage worden bewonderd. Het volume is zo ontworpen dat deze grotendeels kon worden geprefabriceerd. Door te werken in een houtconstructie kon het volume in het museum in handzame elementen worden geassembleerd.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Huize Karma in Ouderkerk aan de Amstel

Huize Karma in Ouderkerk aan de Amstel

Aan de dijk in Ouderkerk aan de Amstel staat een van de laatste houten dijkwoningen van Nederland. Het rijksmonument is door een combinatie van bodemdaling, toegenomen verkeersbelasting en maaiveldophogingen geleidelijk weggezakt achter de dijk en was nog nauwelijks zichtbaar voor het langsrijdende publiek. Bovendien was de dijkwoning door de enorme scheefstand nagenoeg onbewoonbaar geworden. Zo is het idee ontstaan de woning weer boven de dijk uit te tillen.

Door eerst een nieuwe onderheide funderingsplaat onder de dijkwoning aan te brengen is een stabiele basis gecreëerd waarop vervolgens de vijzelconstructie kon worden geplaatst. De vijzelconstructie is zodanig ontworpen dat een totale vijzelslag van ca. 100cm kon worden gerealiseerd, zonder daarbij de stabiliteit van het monument in gevaar te laten komen.

Na aanbrengen van de vijzelconstructie zijn eerst de ontstane zakkingen in het monument volledig gecorrigeerd. Vervolgens is de dijkwoning in slechts twee dagen tijd één meter opgetild zodat deze weer boven de dijk uit stak. Na de vijzelwerkzaamheden is vanaf de funderingsplaat de gevel opgemetseld tot onder het monumentale houten casco.

Mooie bijkomstigheid van deze vijzelingreep is dat achter de dijkwoning nu ineens een tweelaags uitbouw mocht worden gerealiseerd. Dit omdat de goothoogte van het monument als maatgevend was vastgelegd in het bestemmingsplan. Van deze regel is dankbaar gebruik gemaakt door de architect.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Pieter Braaijweg in Amsterdam

Pieter Braaijweg in Amsterdam

Direct naast de Ring Amsterdam wordt een nieuw bedrijventerrein gebouwd aan de Pieter Braaijweg. Dit kantoorgebouw springt er direct uit, door het volledig houten casco dat grotendeels zichtbaar zal blijven. Zelfs de stabiliteitskern van het gebouw, het deel dat normaalgesproken in beton of staal wordt uitgevoerd, is in dit gebouw óók in CLT-platen gerealiseerd. Het casco kon als bouwpakket in de fabriek worden geproduceerd waardoor het binnen drie weken (!) op locatie in elkaar gezet is.

Het casco is vrijwel volledig opgebouwd uit gelamineerde houten spanten, waarop zogemaande CLT-vloeren zijn gelegd. De CLT-vloeren (cross laminated timber) zijn een soort groot uitgevallen multiplex platen, kruislaags verlijmd om extra stijfheid te verkrijgen. Door de massieve eigenschappen van de vloer, kon met een zeer beperkte hoogte van soms maar 10cm een grote vloeroverspanning worden gerealiseerd.

Wilt u ook een positieve milieuimpact hebben met uw gebouw, en binnen drie weken van fundering tot hoogste punt kunnen bouwen? Neem dan contact met ons op

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Verduurzaming complexen Hugo de Grootplein

Verduurzaming complexen Hugo de Grootplein

Rond het Hugo de Grootplein in Amsterdam worden een aantal monumentale woningblokken, gebouwd omstreeks 1895, gerenoveerd en verduurzaamd door wooncorporatie Ymere. De verduurzaming zal resulteren in toekomstbestendige, onderhoudsarme en vooral groene huurwoningen op een toplocatie in de stad.

Bij de verduurzaming van het dak, naar ontwerp van TPAHG architecten, wordt de dakconstructie waar nodig hersteld en voorzien van een hoogwaardig isolatiepakket.

Uitgangspunt bij deze verduurzaming is een pragmische aanpak van de bestaande constructie. Door de bestaande spantconstructies te inspecteren en in te meten kon gebruik worden gemaakt van de NEN8700. Een norm die handreiking biedt voor berekening van de bestaande draagconstructies en aanpassingen daaraan. Doordat veiligheidsfactoren hiermee konden worden gereduceerd, hoefden slecht een aantal houten spanten te worden versterkt om het aanvullende gewicht uit het dakpakket te kunnen dragen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Hotel Arena in Amsterdam

Voordat Hotel Arena als hotel in gebruik werd genomen heeft het diverse functies gekend. Bij oprichting heette het het Sint Elisabeth Gesticht en was het een onderdak voor Rooms-Katholieke meisjes. Ook hebben de ‘Damslapers’, een groep hippies die van de Dam werden verjaagd, er tijdelijk onderdak gehad, tot het grondig werd gerenoveerd tot het huidige 4-sterren hotel.

Bij een aanstaande verbouwing van het hotel zullen een aantal aanpassingen worden gedaan:

  • Er wordt in een bestaande monumentale kapconstructie een tweelaagse hotelsuite gerealiseerd. Deze verdieping wordt opgebouwd uit CLT-vloer- en wandelementen.
  • De suite zweeft boven een bestaand trappenhuis in een monumentale kapconstructie. Dit ontwerp vroeg om een innovatieve staalconstructie met een overspanning van circa 12 meter.
  • Op de bestaande binnenplaats van het complex wordt een nieuwbouw t.b.v. receptie en lounge gerealiseerd. De nieuwebouw bestaat uit een bio-based draagstructuur met een invulling van glas en een groen dak;
  • Aan een van de bestaande vleugels zal een nieuwe lift worden gebouwd;
  • De bestaande hellingbaan aan de parkzijde van het hotel wordt vernieuwd. Daarbij worden een aantal bestaande trappen en hellingbanen vervangen door één grotere hellingbaan.

Alle ingrepen zijn ontworpen door Team V architectuur. NAP ingenieurs is als constructief adviseur bij dit project betrokken.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Warmte-overdrachtstation WOS Hakfort

In Amsterdam Zuid-Oost wordt een nieuw warmte-overdrachtstation gerealiseerd in de wijk Hakfort. Het installatietechnische gebouw zal door J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros worden gebouwd in opdracht van energieleverancier Vattenfall.

Bij de nieuwbouw staat duurzaamheid en circulariteit, in de brede zin van het woord, hoog in het vaandel. Zo zal zogenaamd ‘groen beton‘ worden toegepast voor de fundering en worden de gevels opgetrokken uit ‘Waste Based Bricks’ van StoneCycling. Verder wordt de dakconstructie zo ontworpen dat hierin hergebruikt hout kan worden toegepast.

NAP ingenieurs verzorgt binnen dit traject de constructieve uitwerking en advies over duurzame alternatieven binnen de projectscope. Naast de bouwkundige schil wordt ook de dragende constructie voor installaties en leidingwerk in de ruimte uitgewerkt. Bij ondersteuning van de leidingen wordt rekening gehouden met deformaties en krachten ten gevolge van tempreatuurwisselingen.

Het project wordt in samenwerking met J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros in BIM systematiek uitgewerkt en gebouwd.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

KLM hangar 14 op Schiphol

Hangar 14 is een van de grootste hangars op het Schiphol terrein. De hangar wordt door KLM gebruikt om onderhoud aan vliegtuigen uit te voeren. Omdat de vraag naar deze werkzaamheden toeneemt wordt de huidige hal toekomstbestendig uitgebreid en aangepast.

Bij de uitbreiding zijn diverse ingrepen in de gevel gedaan, bestaande kolommen verplaatst en verwijderd en is een nieuw laaddock geplaatst. Ook zijn een aantal nieuwe gebouwen gerealiseerd. De bestaande constructie is bij de ingrepen in de bestaande bouw zo veel als mogelijk hergebruikt. Zo zijn bestaande paalfunderingen hergebruikt en zijn bestaande betonbalken gedeeltelijk gesloopt met behoud van wapening, om geen nieuwe balken te hoeven storten. De nieuwe bouwdelen zijn waar mogelijk uitgevoerd in bio-based materialen.

Voordat de funderingspalen van de nieuwbouw aangebracht konden worden is uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijke restanten van bommen uit de Tweede Wereldoorlog. Een van de verplichte vooronderzoeken bij bouwen op Schiphol.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

P.C. Hooftstraat 1

Dit markante rijksmonument op de kop van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam is gebouwd omstreeks 1883 als dubbel woonhuis. Het gebouw, dat uitkijkt op het Rijksmuseum, zal worden verbouwd tot een winkelruimte met daarboven hoogwaardige kantoorruimte. Om voldoende ruimte voor de winkel te creëren wordt een nieuwe kelder gerealiseerd.

Zowel het exterieur als het interieur wordt in oude glorie hersteld. Zo worden bestaande verwaarloosde stuc- en casetteplafond gerestaureerd en worden de verzwakte houten kapspanten versterkt met houten en stalen delen.

In de nieuwe kelderconstructie wordt een maatwerkoplossing meegenomen om het bestaande monumentale trappenhuis tot het bestaand kelderniveau volledig te kunnen behouden.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Johanneskerk in Laren

De Johanneskerk in Laren werd in 1521 in gebruik genomen als Rooms Katholieke kerk. De oudste kerk van Laren bestaat uit een eenbeukig schip met een prachtig tongewelf. In de toren zijn een carillon en een klokkenverdieping aanwezig. De houtconstructie blijkt te zijn aangetast door de boktor. Bij een eerdere restauratie in 1995 zijn al veel aangetaste houten delen vervangen of aangegoten met epoxy.

Bij de huidige restauratie van de kerk zullen een aantal onderdelen worden hersteld:

  • De houtconstructie van de toren wordt zoveel als mogelijk in ere hersteld. Een aantal met epoxy aangegoten delen worden weer vervangen door eikenhouten op maat gemaakte delen
  • In de gevel onder de torenspits blijkt een orgineel ringanker aanwezig dat corrodeerd. Dit anker wordt vrijgehakt, ontroest en geconserveerd
  • Verder worden roestende ankers hersteld of vervangen en wordt het metselwerk hersteld en waar nodig versterkt

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.