Kademuurherstel Waalseilandsgracht en Prinsengracht, Keizersgracht en Marnixkade in Amsterdam

Kademuurherstel Waalseilandsgracht en Prinsengracht, Keizersgracht en Marnixkade in Amsterdam

In het kader van het kademuurherstelproject aan de Waalseilandsgracht, Prinsengracht, Keizersgracht en Marnixkade in Amsterdam, hebben we de staalconstructie ontworpen en berekend waarmee de kades tijdelijk worden versterkt vóór het eigenlijke herstelwerk van de metselwerkconstructie.

De tijdelijke versterking van de kades vereist een zorgvuldig ontwerp en berekening van de staalconstructie om de stabiliteit en veiligheid te waarborgen tijdens de werkzaamheden. Onze expertise in binnenstedelijke werken is daarbij goed van pas gekomen.

In één specifiek geval hebben we in samenwerking met de Gemeente Amsterdam en Gebr. De Koning een console beproefd om de werking ervan aan te kunnen tonen. Door met een kraan een draglineschot op de console af te laten steunen kon de draagkracht worden bepaald. De console bleek veel sterker dan oorspronkelijk ontworpen en kon moeiteloos een belasting van 2,0 ton (2000 kg) dragen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Heat Source Zeeburg

Heat Source Zeeburg

In de nabije toekomst zal Heat Source Zeeburg alle woningen alle woningen en bedrijven op Zeeburgeiland voorzien van warmte. Deze warmte-installaties draagt op deze manier bij aan de ambitie van Amsterdam om afscheid te nemen van aardgas. De functie van de installatie wordt op een prominente locatie aan de IJburglaan en de Ring gepresenteerd.

De architect heeft voor het ontwerp de functionaliteit van de installaties als vertrekpunt genomen. De installatie bestaat uit een 30 meter hoog buffervat aan de noordzijde en een pompgebouw aan de IJburglaan. De installaties komen samen in één gebouw door het gebruik van een architectonische muur. Het gebouw zorgt voor dialoog met de passanten door zorgvuldig geplaatste gevelopeningen. Passanten krijgen inzicht in de wereld van de warmte middels het raam in de afgeronde hoek van het pompgebouw. Op de Ring is het buffervat voor automobilisten een markering van Zeeburgeiland en het visitekaartje van de bedrijvenstrook waar het gebouw aan staat.

Veel aandacht is uitgegaan naar de integratie van het gebouw in het lokale ecosysteem door aan te sluiten op de bestaande habitats. Zo wordt bijvoorbeeld het terrein binnen de muur als bloemrijk grasland ingericht, vergelijkbaar met wat aan de oostzijde van de locatie te vinden is. De bloeiende planten dragen bij aan het foerageergebied voor vleermuizen, huismussen en nestbroeders door het aantrekken van veel insecten. Voor de vogels en vleermuizen is rekening gehouden met nestkastvoorzieningen die zijn geïntegreerd in het gebouw.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Warmteoverdrachtstation IJburglaan

Warmteoverdrachtstation IJburglaan

Aan de IJburgbaai, tegenover het sluishuis bij de kruising Haringbuisdijk en IJburglaan, ligt het nieuwe warmteoverdrachtstation. Het primaire warmtenetwerk wordt door het warmteoverdrachtstation overgedragen aan het warmtenet van Steigereiland.

Bewoners kunnen hierdoor hun woning verwarmen en warm water ontvangen. Het gebouw is monoliet opgebouwd uit cortenstaal. De sleuven in de sculpturale monoliet zorgen voor verhulling en onthulling van de technische installaties. Hierdoor wordt de nieuwsgierigheid van toevallige passanten gewekt over de wereld van warmte.

De spannende doorzichten in de sleuven naar de installaties dragen bij aan de bewustwording van het comfortniveau van de Amsterdammer. Tevens dient één van de sleuven in de monoliet als zitplek voor mensen die wachten op de tram of voor diegene die even wilt uitrusten. Het gebouw draagt daarmee niet alleen bij aan de warmtevoorziening, maar geeft ook verblijfskwaliteiten van de openbare ruimte aan het achtergelegen Steigereiland.

Constructief is gebruik gemaakt van het architectonische cortenstaal. Door het cortenstaal aan stalen kolommen en liggers te bevestigen wordt hierdoor ook de stabiliteit gecreëerd. Hierdoor is minimaal staalgebruik gecombineerd met de visie van de architect.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Huize Karma in Ouderkerk aan de Amstel

Huize Karma in Ouderkerk aan de Amstel

Aan de dijk in Ouderkerk aan de Amstel staat een van de laatste houten dijkwoningen van Nederland. Het rijksmonument is door een combinatie van bodemdaling, toegenomen verkeersbelasting en maaiveldophogingen geleidelijk weggezakt achter de dijk en was nog nauwelijks zichtbaar voor het langsrijdende publiek. Bovendien was de dijkwoning door de enorme scheefstand nagenoeg onbewoonbaar geworden. Zo is het idee ontstaan de woning weer boven de dijk uit te tillen.

Door eerst een nieuwe onderheide funderingsplaat onder de dijkwoning aan te brengen is een stabiele basis gecreëerd waarop vervolgens de vijzelconstructie kon worden geplaatst. De vijzelconstructie is zodanig ontworpen dat een totale vijzelslag van ca. 100cm kon worden gerealiseerd, zonder daarbij de stabiliteit van het monument in gevaar te laten komen.

Na aanbrengen van de vijzelconstructie zijn eerst de ontstane zakkingen in het monument volledig gecorrigeerd. Vervolgens is de dijkwoning in slechts twee dagen tijd één meter opgetild zodat deze weer boven de dijk uit stak. Na de vijzelwerkzaamheden is vanaf de funderingsplaat de gevel opgemetseld tot onder het monumentale houten casco.

Mooie bijkomstigheid van deze vijzelingreep is dat achter de dijkwoning nu ineens een tweelaags uitbouw mocht worden gerealiseerd. Dit omdat de goothoogte van het monument als maatgevend was vastgelegd in het bestemmingsplan. Van deze regel is dankbaar gebruik gemaakt door de architect.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Warmte-overdrachtstation WOS Hakfort

In Amsterdam Zuid-Oost wordt een nieuw warmte-overdrachtstation gerealiseerd in de wijk Hakfort. Het installatietechnische gebouw zal door J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros worden gebouwd in opdracht van energieleverancier Vattenfall.

Bij de nieuwbouw staat duurzaamheid en circulariteit, in de brede zin van het woord, hoog in het vaandel. Zo zal zogenaamd ‘groen beton‘ worden toegepast voor de fundering en worden de gevels opgetrokken uit ‘Waste Based Bricks’ van StoneCycling. Verder wordt de dakconstructie zo ontworpen dat hierin hergebruikt hout kan worden toegepast.

NAP ingenieurs verzorgt binnen dit traject de constructieve uitwerking en advies over duurzame alternatieven binnen de projectscope. Naast de bouwkundige schil wordt ook de dragende constructie voor installaties en leidingwerk in de ruimte uitgewerkt. Bij ondersteuning van de leidingen wordt rekening gehouden met deformaties en krachten ten gevolge van tempreatuurwisselingen.

Het project wordt in samenwerking met J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros in BIM systematiek uitgewerkt en gebouwd.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

KLM hangar 14 op Schiphol

Hangar 14 is een van de grootste hangars op het Schiphol terrein. De hangar wordt door KLM gebruikt om onderhoud aan vliegtuigen uit te voeren. Omdat de vraag naar deze werkzaamheden toeneemt wordt de huidige hal toekomstbestendig uitgebreid en aangepast.

Bij de uitbreiding zijn diverse ingrepen in de gevel gedaan, bestaande kolommen verplaatst en verwijderd en is een nieuw laaddock geplaatst. Ook zijn een aantal nieuwe gebouwen gerealiseerd. De bestaande constructie is bij de ingrepen in de bestaande bouw zo veel als mogelijk hergebruikt. Zo zijn bestaande paalfunderingen hergebruikt en zijn bestaande betonbalken gedeeltelijk gesloopt met behoud van wapening, om geen nieuwe balken te hoeven storten. De nieuwe bouwdelen zijn waar mogelijk uitgevoerd in bio-based materialen.

Voordat de funderingspalen van de nieuwbouw aangebracht konden worden is uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijke restanten van bommen uit de Tweede Wereldoorlog. Een van de verplichte vooronderzoeken bij bouwen op Schiphol.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Cash for Work programma, Jordanië

Het Cash for Work programma in Jordanië is opgestart om verschillende bevolkensgroepen te laten samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. Bij dit werken bouwen Syrische vluchtelingen, in samenwerking met Jordaniërs aan de revitalisatie van een aantal publieke gebieden in Jordanië die om diverse redenen in verval zijn geraakt.

Bij de revitalisatie wordt de inrichting van de publieke gebieden geoptimaliseerd en afgestemd op de projectspecifieke locaties. Er worden onder andere schaduwdaken en speelvelden gebouwd. Ook wordt op innovatieve wijze voorzien in waterbufferend vermogen van de gebieden. Onder één van de nieuwe toegangstrappen binnen het project is bijvoorbeeld een buffervat met pompmogelijkheid ontworpen om het schaarse regenwater op te kunnen vangen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.