IJburg Centrumeiland kavel 14-03

IJburg Centrumeiland kavel 14-03

Op IJburg Centrumeiland zijn de eerste contouren van appartementengebouw ‘De Noorderzon’ zichtbaar. Het appartementengebouw is opgedeeld is in drie appartementen en wordt uitgewerkt in collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO). Het ontwerp van architectenbureau The Way We Build laat een open structuur zien. Waar mogelijk zijn duurzame materialen toegepast.

De flexibele beganegrond is vrij indeelbaar door de aangehouden kolommenstructuur. In het ontwerp is slim omgegaan met het materiaalgebruik. Zo zijn de woningscheidende vloeren van beton gemaakt om voldoende massa voor akoestische demping te borgen, terwijl de niet-woningscheidende vloeren van hout zijn gemaakt zodat op deze lagen de flexibiliteit naar de toekomst toe maximaal zal zijn. Ook wordt op deze manier veel beton uit het ontwerp weggelaten en daarmee wordt de CO2 footprint van het gebouw verkleind.

In de fundering zijn energiepalen toegepast. De energiepaal is een geprefabriceerde betonnen paal. In deze paal is een kunststof element opgenomen over de lengte van de paal, welk kan worden aangesloten op de warmtepomp. Op deze manier kan de warmtepomp in de winter verwarmen en in de zomer koelen. ‘De Noorderzon’ is al met al een prachtig ontwerp waarbij flexibiliteit, creativiteit en duurzaamheid hand in hand gaan!

Als de zonnepanelen op het dak en de energiepalen te veel energie produceren om alleen het appartementen mee te voorzien, kan de restenergie worden gebruikt om de jacuzzi op het dak te verwarmen. Het dak van ‘De Noorderzon’ is hiervoor geschikt gemaakt.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Oostkerk in Middelburg

Oostkerk in Middelburg

De Oostkerk in Middelburg is een enorme zeventiende-eeuwse protestante koepelkerk, in bezit van Stichting Monumentenbezit. Het gebouw staat in de ‘Top 100 van de Nederlandse Monumenten’. Door de enorme omvang van de het kerkgebouw en de verouderde installaties zijn de energiekosten hoog en heeft het gebouw ook een flinke CO2 footprint. Door de eigenaar is besloten om een grootschalig verduurzaming van het topmonument uit te voeren, om het gebouw ook in de toekomst verantwoord te kunnen blijven gebruiken voor evenementen, voorstellingen en exposities.

Maar hoe verduurzaam je een top 100 monument, waarvan zelfs het interieur hoogmonumentaal is? Dat wordt in onderstaande video uitgelegd.

Om het kerkgebouw zo veel mogelijk te ontzien, is een pand naast de koepelkerk aangekocht om daar de installaties in te kunnen plaatsen. Er is een warmtepomp met bijbehorende geluidsdempers, een cv-opstelling en een deel van de regeltechniek in het pand geplaatst. Door NAP ingenieurs is het casco van dit bijgebouw ingemeten, doorgerekend en waar nodig versterkt om de belastingen en trillingen uit deze installaties op te kunnen vangen.

In het kerkgebouw zijn bestaande verdiepingsvloeren rekenkundig gecontroleerd en benut om de installaties op af te steunen. Plaatselijk zijn in dragende wanden van de kerk leidingdoorvoeren aangebracht, met respect voor het monument.

Op beganegrondniveau is een nieuw tweelaags volume in de koepelkerk gebouwd waarin toiletruimten zijn toegevoegd. Omdat dit volume op het bestaande dek van een reinwaterkelder moest afsteunen, is de constructie van dit bouwwerk opgebouwd uit zeer slanke houtprofielen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Pieter Braaijweg in Amsterdam

Pieter Braaijweg in Amsterdam

Direct naast de Ring Amsterdam wordt een nieuw bedrijventerrein gebouwd aan de Pieter Braaijweg. Dit kantoorgebouw springt er direct uit, door het volledig houten casco dat grotendeels zichtbaar zal blijven. Zelfs de stabiliteitskern van het gebouw, het deel dat normaalgesproken in beton of staal wordt uitgevoerd, is in dit gebouw óók in CLT-platen gerealiseerd. Het casco kon als bouwpakket in de fabriek worden geproduceerd waardoor het binnen drie weken (!) op locatie in elkaar gezet is.

Het casco is vrijwel volledig opgebouwd uit gelamineerde houten spanten, waarop zogemaande CLT-vloeren zijn gelegd. De CLT-vloeren (cross laminated timber) zijn een soort groot uitgevallen multiplex platen, kruislaags verlijmd om extra stijfheid te verkrijgen. Door de massieve eigenschappen van de vloer, kon met een zeer beperkte hoogte van soms maar 10cm een grote vloeroverspanning worden gerealiseerd.

Wilt u ook een positieve milieuimpact hebben met uw gebouw, en binnen drie weken van fundering tot hoogste punt kunnen bouwen? Neem dan contact met ons op

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Verduurzaming complexen Hugo de Grootplein

Verduurzaming complexen Hugo de Grootplein

Rond het Hugo de Grootplein in Amsterdam worden een aantal monumentale woningblokken, gebouwd omstreeks 1895, gerenoveerd en verduurzaamd door wooncorporatie Ymere. De verduurzaming zal resulteren in toekomstbestendige, onderhoudsarme en vooral groene huurwoningen op een toplocatie in de stad.

Bij de verduurzaming van het dak, naar ontwerp van TPAHG architecten, wordt de dakconstructie waar nodig hersteld en voorzien van een hoogwaardig isolatiepakket.

Uitgangspunt bij deze verduurzaming is een pragmische aanpak van de bestaande constructie. Door de bestaande spantconstructies te inspecteren en in te meten kon gebruik worden gemaakt van de NEN8700. Een norm die handreiking biedt voor berekening van de bestaande draagconstructies en aanpassingen daaraan. Doordat veiligheidsfactoren hiermee konden worden gereduceerd, hoefden slecht een aantal houten spanten te worden versterkt om het aanvullende gewicht uit het dakpakket te kunnen dragen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

KLM hangar 14 op Schiphol

Hangar 14 is een van de grootste hangars op het Schiphol terrein. De hangar wordt door KLM gebruikt om onderhoud aan vliegtuigen uit te voeren. Omdat de vraag naar deze werkzaamheden toeneemt wordt de huidige hal toekomstbestendig uitgebreid en aangepast.

Bij de uitbreiding zijn diverse ingrepen in de gevel gedaan, bestaande kolommen verplaatst en verwijderd en is een nieuw laaddock geplaatst. Ook zijn een aantal nieuwe gebouwen gerealiseerd. De bestaande constructie is bij de ingrepen in de bestaande bouw zo veel als mogelijk hergebruikt. Zo zijn bestaande paalfunderingen hergebruikt en zijn bestaande betonbalken gedeeltelijk gesloopt met behoud van wapening, om geen nieuwe balken te hoeven storten. De nieuwe bouwdelen zijn waar mogelijk uitgevoerd in bio-based materialen.

Voordat de funderingspalen van de nieuwbouw aangebracht konden worden is uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijke restanten van bommen uit de Tweede Wereldoorlog. Een van de verplichte vooronderzoeken bij bouwen op Schiphol.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.