Kunstwerk ‘Palenhuis’ op de kop van Sluisbuurt, Amsterdam

Kunstwerk 'Palenhuis' op de kop van Sluisbuurt, Amsterdam

Woontorens in de Amsterdamse Sluisbuurt schieten straks de lucht in, tot 125m hoog. Maar kunstenaar Piet van Wijk zegt: ‘Wie de lucht in wil moet eerst de grond in” en bedacht een ode aan de Amsterdamse paalfundering. Zijn plan voor het Palenhuis is geselecteerd als een van de vijf kandidaten om als toekomstige landmark op de kop van de Sluisbuurt op Zeeburgereiland te komen staan.

Ondertussen is door de gemeente bekendgemaakt dat ‘Het Palenhuis’ winnaar is van de prijsvraag Sluisbuurt. Ruim 2000 Amsterdammers stemden online.

Piet van Wijk: “De Amsterdammers hebben mijn ‘Palenhuis’ gekozen. Dat ik dit als tijdelijk ‘landmark’ mag realiseren maakt me trots. Het is een mooi en simpel ontwerp, een ode aan de oer-Hollandse heipaal, want ‘wie de lucht in wil, moet eerst de grond in.’ Het is een onverbiddelijke voorwaarde voor het bouwen in Amsterdam. Zeker hier in de Sluisbuurt, waar serieuze hoogbouw in drassige bagger wordt neergezet. Het Palenhuis wordt een herkenningspunt van 20 meter hoog gemaakt van cortenstaal en is van grote afstand te zien. Wat mij betreft wordt het uiteindelijk hét embleem van de Sluisbuurt.”

Het kunstwerk zal tot 1 juli 2026 op de zuidoostelijke punt van de Sluisbuurt komen te staan.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Verduurzaming complexen Hugo de Grootplein

Verduurzaming complexen Hugo de Grootplein

Rond het Hugo de Grootplein in Amsterdam worden een aantal monumentale woningblokken, gebouwd omstreeks 1895, gerenoveerd en verduurzaamd door wooncorporatie Ymere. De verduurzaming zal resulteren in toekomstbestendige, onderhoudsarme en vooral groene huurwoningen op een toplocatie in de stad.

Bij de verduurzaming van het dak, naar ontwerp van TPAHG architecten, wordt de dakconstructie waar nodig hersteld en voorzien van een hoogwaardig isolatiepakket.

Uitgangspunt bij deze verduurzaming is een pragmische aanpak van de bestaande constructie. Door de bestaande spantconstructies te inspecteren en in te meten kon gebruik worden gemaakt van de NEN8700. Een norm die handreiking biedt voor berekening van de bestaande draagconstructies en aanpassingen daaraan. Doordat veiligheidsfactoren hiermee konden worden gereduceerd, hoefden slecht een aantal houten spanten te worden versterkt om het aanvullende gewicht uit het dakpakket te kunnen dragen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Hotel Arena in Amsterdam

Voordat Hotel Arena als hotel in gebruik werd genomen heeft het diverse functies gekend. Bij oprichting heette het het Sint Elisabeth Gesticht en was het een onderdak voor Rooms-Katholieke meisjes. Ook hebben de ‘Damslapers’, een groep hippies die van de Dam werden verjaagd, er tijdelijk onderdak gehad, tot het grondig werd gerenoveerd tot het huidige 4-sterren hotel.

Bij een aanstaande verbouwing van het hotel zullen een aantal aanpassingen worden gedaan:

  • Er wordt in een bestaande monumentale kapconstructie een tweelaagse hotelsuite gerealiseerd. Deze verdieping wordt opgebouwd uit CLT-vloer- en wandelementen.
  • De suite zweeft boven een bestaand trappenhuis in een monumentale kapconstructie. Dit ontwerp vroeg om een innovatieve staalconstructie met een overspanning van circa 12 meter.
  • Op de bestaande binnenplaats van het complex wordt een nieuwbouw t.b.v. receptie en lounge gerealiseerd. De nieuwebouw bestaat uit een bio-based draagstructuur met een invulling van glas en een groen dak;
  • Aan een van de bestaande vleugels zal een nieuwe lift worden gebouwd;
  • De bestaande hellingbaan aan de parkzijde van het hotel wordt vernieuwd. Daarbij worden een aantal bestaande trappen en hellingbanen vervangen door één grotere hellingbaan.

Alle ingrepen zijn ontworpen door Team V architectuur. NAP ingenieurs is als constructief adviseur bij dit project betrokken.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Warmte-overdrachtstation WOS Hakfort

In Amsterdam Zuid-Oost wordt een nieuw warmte-overdrachtstation gerealiseerd in de wijk Hakfort. Het installatietechnische gebouw zal door J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros worden gebouwd in opdracht van energieleverancier Vattenfall.

Bij de nieuwbouw staat duurzaamheid en circulariteit, in de brede zin van het woord, hoog in het vaandel. Zo zal zogenaamd ‘groen beton‘ worden toegepast voor de fundering en worden de gevels opgetrokken uit ‘Waste Based Bricks’ van StoneCycling. Verder wordt de dakconstructie zo ontworpen dat hierin hergebruikt hout kan worden toegepast.

NAP ingenieurs verzorgt binnen dit traject de constructieve uitwerking en advies over duurzame alternatieven binnen de projectscope. Naast de bouwkundige schil wordt ook de dragende constructie voor installaties en leidingwerk in de ruimte uitgewerkt. Bij ondersteuning van de leidingen wordt rekening gehouden met deformaties en krachten ten gevolge van tempreatuurwisselingen.

Het project wordt in samenwerking met J.P. van Eesteren en Croonwolter&dros in BIM systematiek uitgewerkt en gebouwd.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

KLM hangar 14 op Schiphol

Hangar 14 is een van de grootste hangars op het Schiphol terrein. De hangar wordt door KLM gebruikt om onderhoud aan vliegtuigen uit te voeren. Omdat de vraag naar deze werkzaamheden toeneemt wordt de huidige hal toekomstbestendig uitgebreid en aangepast.

Bij de uitbreiding zijn diverse ingrepen in de gevel gedaan, bestaande kolommen verplaatst en verwijderd en is een nieuw laaddock geplaatst. Ook zijn een aantal nieuwe gebouwen gerealiseerd. De bestaande constructie is bij de ingrepen in de bestaande bouw zo veel als mogelijk hergebruikt. Zo zijn bestaande paalfunderingen hergebruikt en zijn bestaande betonbalken gedeeltelijk gesloopt met behoud van wapening, om geen nieuwe balken te hoeven storten. De nieuwe bouwdelen zijn waar mogelijk uitgevoerd in bio-based materialen.

Voordat de funderingspalen van de nieuwbouw aangebracht konden worden is uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijke restanten van bommen uit de Tweede Wereldoorlog. Een van de verplichte vooronderzoeken bij bouwen op Schiphol.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

P.C. Hooftstraat 1

Dit markante rijksmonument op de kop van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam is gebouwd omstreeks 1883 als dubbel woonhuis. Het gebouw, dat uitkijkt op het Rijksmuseum, zal worden verbouwd tot een winkelruimte met daarboven hoogwaardige kantoorruimte. Om voldoende ruimte voor de winkel te creëren wordt een nieuwe kelder gerealiseerd.

Zowel het exterieur als het interieur wordt in oude glorie hersteld. Zo worden bestaande verwaarloosde stuc- en casetteplafond gerestaureerd en worden de verzwakte houten kapspanten versterkt met houten en stalen delen.

In de nieuwe kelderconstructie wordt een maatwerkoplossing meegenomen om het bestaande monumentale trappenhuis tot het bestaand kelderniveau volledig te kunnen behouden.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Art’otel Amsterdam Centraal

Door een gaslek is begin januari 2020 een brand ontstaan aan de voorgevel van het art’otel aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam. Door de brand is een deel van de monumentale gevel van het gebouw beschadigd geraakt.

NAP ingenieurs heeft in samenwerking met Salverda Bouw een constructie ontworpen waarmee de niet beschadigde geveldelen tijdelijk zijn ondersteund, zodat de beschadigde natuursteen elementen verwijderd en hersteld of vervangen konden worden. Om dit zonder verdere schade aan het monument uit te kunnen voeren is een overdompconstructie uitgewerkt waarbij tegendruk uit de verdiepingsvloer is verkregen. Het uitvoeren van de overdompconstructies was maatwerk om het interieur van de hotelkamers zo veel als mogelijk te kunnen behouden. Meer dan 40.000 kilo natuursteen is tijdelijk ondersteund om de beschadigde blokken te kunnen vervangen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Johanneskerk in Laren

De Johanneskerk in Laren werd in 1521 in gebruik genomen als Rooms Katholieke kerk. De oudste kerk van Laren bestaat uit een eenbeukig schip met een prachtig tongewelf. In de toren zijn een carillon en een klokkenverdieping aanwezig. De houtconstructie blijkt te zijn aangetast door de boktor. Bij een eerdere restauratie in 1995 zijn al veel aangetaste houten delen vervangen of aangegoten met epoxy.

Bij de huidige restauratie van de kerk zullen een aantal onderdelen worden hersteld:

  • De houtconstructie van de toren wordt zoveel als mogelijk in ere hersteld. Een aantal met epoxy aangegoten delen worden weer vervangen door eikenhouten op maat gemaakte delen
  • In de gevel onder de torenspits blijkt een orgineel ringanker aanwezig dat corrodeerd. Dit anker wordt vrijgehakt, ontroest en geconserveerd
  • Verder worden roestende ankers hersteld of vervangen en wordt het metselwerk hersteld en waar nodig versterkt

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Huis Bonck, Binnenluiendijk 3 in Hoorn

Huis Bonck aan de Binnenluiendijk in Hoorn heeft veel functies gekend. Zo was het voorheen onder andere een koopmanshuis, linnenweverij en stadsboerderij. Tegenwoordig is het pand in gebruik als ‘Monument en Bed‘ locatie en Museumhuis van Vereniging Hendrick de Keyser.

Ook in de 17de eeuw werd er op constructief vlak gepionierd. Zo is een entresolvloer in de stijlkamer opgehangen aan de balklaag van de eerste verdiepingsvloer.

NAP ingenieurs heeft de kwaliteit van de draagconstructie en fundering dit pand onderzocht. Op basis van dit onderzoek kan Vereniging Hendrick de Keyser eventuele werkzaamheden in de onderhoudsplanning meenemen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Circulaire DFH-Eco funderingspaal

Circulair bouwen heeft de toekomst en circulaire producten volgen elkaar dan ook in hoog tempo op. In de fundering bleef dit ontwikkeling tot nu toe echter achter. NAP ingenieurs heeft in samenwerking met Duurzaam Funderingsherstel een circulaire funderingspaal ontwikkeld om hier verandering in te brengen.

Circulaire bouwwerken staan tot nu toe vrijwel altijd op ‘teleurstellend traditionele’ funderingen. Dat geldt zelfs voor demontabele tijdelijke gebouwen. Samen besloten wij de bestaande DFH-paalsysteem door te ontwikkelen tot een circulaire funderingspaal, de DFH-eco-paal.

Citaat artikel Bouwwereld.nl:

Centrisch element
De DFH-paal is een stalen paal met schroefdraad, die met een kleine (electro)motor trillingvrij en zonder zware vervuilende machines tot de draagkrachtige zandlaag worden geschroefd. DFH gebruikt de paal om funderingen te herstellen, waarbij ze naast de funderingsbalk in de grond worden gedraaid. Voor circulaire nieuwbouw moest de kopplaat daarom zo worden aangepast dat de paal als centrisch funderingselement kan worden gebruikt. De paal is nu zowel geschikt als drager van een bovengrondse stalen ligger als van een ondergrondse (prefab) beton balk.

Tot 20 meter
Er zijn meer van dit soort schroefsystemen, maar veelal voor beperkte belastingen en beperkte dieptes. De DFH-eco paal kan een centrische belasting van 100 tot 140kN dragen, uiteraard afhankelijk van de ondergrond. Dankzij de modulaire opbouw, kan de paal met een door constructeur te bepalen schijfdiameter tot wel 20 meter diepte aangebracht worden. Het is daarmee een geschikt systeem voor lichte en middelzware bouwwerken, van één of twee bouwlagen.

Een goede stap
De palen hoeven door de toegepaste voorbehandeling niet met beton te worden omgoten. Als het bouwwerk wordt verplaatst of gedemonteerd, kunnen de palen simpelweg weer uit de grond geschroefd worden. Het systeem is voorzien van een demontabel koppelsysteem en daarmee een goede stap richting een circulaire maatschappij.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.