ZAMU Museum

In Zaandam komt een van de grootste musea ter wereld. Het ZAMU Museum zal met ca. 35.000 m² tot de grootste musea ter wereld behoren met exposities over moderne en hedendaagse kunst.

In de diverse gebouwen zal het werk van 15 bekende kunstenaars tentoon gesteld worden.

Het museum zal zich huisvesten op het Hembrugterrein, een voormalig militair industriecomplex waar vuurwapens, artillerie en munitie voor het Nederlandse leger werden gefabriceerd en opgeslagen.

In samenwerking met Benthem Crouwel Architects worden de voormalige fabriekshallen in opdracht van Estadium B.V. grondig gerenoveerd voor deze in gebruik worden genomen als museum.

Binnen de expositie zijn beelden te bewonderen welke tot het dak van de hallen zullen reiken met een gewicht tot 25.000 kg. Uit de berekeningen zal blijken of de oorspronkelijke industriefunctie voldoende capaciteit biedt voor dit soort belastingen. De bestaande daken worden daarnaast voorzien in de hedendaagse isolatie- en duurzaamheidseisen waarvoor de dakconstructies worden gecontroleerd op deze toename in belasting.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Werkplaatsgebouw A11 op het Hembrugterrein in Zaanstad

In Zaanstad, te midden van een historische locatie met verlaten militaire faciliteiten, staat de oude A11 werkplaats op het Hembrugterrein. Het eeuwenoude wapenherstelgebouw wordt gerenoveerd tot meerdere moderne woon- en werkruimte.

Bij de renovatie worden de waardevolle historische details behouden. NAP ingenieurs heeft de bestaande constructie gecontroleerd op het toevoegen van belasting. De bestaande draagstructuur wordt omarmd met een nieuwe bio-based inbouw, met oog voor akoestiek en detail, zodat de mutaties een minimale impact hebben op de karakteristieke uitstraling van het gebouw.

Het oorspronkelijke complex van drie loodsen wordt omgevormd tot acht eigentijdse woon- en werkruimtes, waarbij het oorspronkelijke ritme en de symmetrie behouden blijven. De collectieve particuliere opdrachtgevers hebben de vrijheid om hun eigen plattegrond te creëren. Het dak van de middelste loods wordt verwijderd, zodat een patio ontstaat in het hart van het pand.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Rooswijck in Amsterdam

Rooswijck 5 in Amsterdam Buitenveldert is een prachtig voorbeeld waar duurzaamheid en bestaande bouw hand in hand gaan. Bij deze herbestemming van een kantoorgebouw tot multi-tenant utiliteitsgebouw is alles uit de kast gehaald om zo veel mogelijk van het bestaande casco her te gebruiken.

De fundering en de keldervloer blijven bij de verbouwing behouden en worden hergebruikt als fundering voor een nieuwe opbouw. Door het toepassen van lichte bouwmaterialen kan een extra verdieping worden gerealiseerd. De volledige opbouw wordt opgetrokken in een bio-based constructie. De houten kolommen en gelamineerde liggers vormen de hoofddraagconstructie.

Om de hoge gewenste vloerbelastingen van 500kg/m2 te kunnen dragen, zijn Lignatur kanaalplaatvloeren toegepast. In de vloeren zijn direct oplossingen voor akoestiek, brandwerend en licht geïntegreerd. De vloeren kunnen een overspanning tot wel twaalf meter overbruggen.

Interesse om dit systeem ook in uw project toe te passen? Wij kunnen voor u de mogelijkheden bekijken. Neem contact met ons op.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Nieuwe Spiegelstraat

Nieuwe Spiegelstraat

Omstreeks 1883 is dit monumentale kantoorpand aan de Nieuwe Spiegelstraat  gerealiseerd. Het casco is opgebouwd uit gemetselde gewelfvloeren op stalen liggers, ondersteund door stalen en gietijzeren kolommen. Op de begane grond is de orginele brandkluis nog aanwezig.

Het interieur van het monument wordt in oude glorie hersteld, waarbij de ritmiek van de bestaande balkenstructuur wordt geaccentueerd. De entreepartij wordt volledig vernieuwd, voorzien van een ‘zwevende’ stalen trap en een glazen lift.

Door eerdere verbouwingen is door toevoeging van stalen versterkingen en extra druklagen het totale vloerpakket fors toegenomen. Door de constructie te optimaliseren en bouwkundig en constructief met elkaar te integreren is de verdiepingshoogte weer gemaximaliseerd.

De kapconstructie, waar in het verleden een dragende binnenwand lijkt te zijn verwijderd, wordt op authentieke wijze hersteld door houten versterkingen aan de onderzijde van de spantbenen te verlijmen en verschroeven. Zo blijft de ranke vorm intact en hoeft geen staal te worden toegepast in de verder volledig houten kapconstructie.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

De Stookplaats in Hilversum

De Stookplaats in Hilversum

Dit industriële ensemble werd voorheen gebruik voor de (strooi)zoutopslag van de gemeente Hilversum. Tegenwoordig is het een cultureel centrum met werkplekken voor ondernemers in de creatieve sector.

Bij de revitalisatie van de hallen wordt de schil van het gebouw volledig hersteld, naar ontwerp van M1 architectuur. betrokken bij de beoordeling van het bestaande casco op ontstane scheurvorming en andere schades, bijvoorbeeld door corrosie van stalen delen. We hebben de opdrachtgever en uitvoering geadviseerd in het onderhoud dat aan de bestaande schil van de hallen moet worden verricht. Het dak wordt verduurzaamd door een nieuw isolatiepakket aan te brengen en zonnepanelen op de industriële shed-daken te plaatsen. NAP heeft de constructieve impact van het gewicht van de zonnepanelen op de dakconstructie onderzocht en daarbij ook de sterkte van het staal van het bestaande casco in acht genomen.

Na herstel van het casco worden high-end, volledig circulaire en bio-based bedrijfsruimtes van Respace in de hallen opgebouwd. Hiertoe is een nieuwe fundering in het industriële complex aangebracht waarop de kolommenstructuur zal afdragen. Door de relatief lichte inbouw van Respace, kon dit funderingsherstel ‘op staal’ dus zonder palen worden uitgevoerd.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Gastvrije Hoeve in Amstelveen

Gastvrije Hoeve in Amstelveen

In de polder tussen Amstelveen en Uithoorn liggen een aantal rustieke erven met daarop veestallen en een aantal woongebouwen, in bezit van de Diaconie van Amsterdam. Naar ontwerp van Inbo architecten worden deze ensembles omgebouwd tot Gastvrije Hoeve. De Gastvrije Hoeve zal een verzamelplaats zijn voor een combinatie van wonen en werken, met ruimte voor cultuur.

Door NAP ingenieurs is een analyse gemaakt van het bestaande vastgoed op de erven. Beoordeeld is welke bouwdelen geschikt zijn voor hergebruik en welke aanpassingen nodig zijn om deze weer veilig te kunnen gebruiken. Dit onderzoek, naar onder andere de bestaande houtkwaliteit en aantasting, is in samenwerking met VanLierop uitgevoerd. Geconcludeerd is dat de stallen vrijwel geheel behouden konden blijven. Voor één van de stallen is een aanpassingsontwerp gemaakt waarbij bestaande gelamineerde spanten zullen worden verhoogd om zo meer stahoogte te creëren.

Twee woongebouwen zullen opnieuw worden opgebouwd. De gebouwen, vormgegeven naar een schuur-typologie, zullen volledig in bio-based materialen worden gerealiseerd. Bij het ontwerp van de fundering van deze bouwdelen is in samenwerking met de aannemer rekening gehouden met de beperkte bereikbaarheid van de bouwlocatie.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Oostkerk in Middelburg

Oostkerk in Middelburg

De Oostkerk in Middelburg is een enorme zeventiende-eeuwse protestante koepelkerk, in bezit van Stichting Monumentenbezit. Het gebouw staat in de ‘Top 100 van de Nederlandse Monumenten’. Door de enorme omvang van de het kerkgebouw en de verouderde installaties zijn de energiekosten hoog en heeft het gebouw ook een flinke CO2 footprint. Door de eigenaar is besloten om een grootschalig verduurzaming van het topmonument uit te voeren, om het gebouw ook in de toekomst verantwoord te kunnen blijven gebruiken voor evenementen, voorstellingen en exposities.

Maar hoe verduurzaam je een top 100 monument, waarvan zelfs het interieur hoogmonumentaal is? Dat wordt in onderstaande video uitgelegd.

Om het kerkgebouw zo veel mogelijk te ontzien, is een pand naast de koepelkerk aangekocht om daar de installaties in te kunnen plaatsen. Er is een warmtepomp met bijbehorende geluidsdempers, een cv-opstelling en een deel van de regeltechniek in het pand geplaatst. Door NAP ingenieurs is het casco van dit bijgebouw ingemeten, doorgerekend en waar nodig versterkt om de belastingen en trillingen uit deze installaties op te kunnen vangen.

In het kerkgebouw zijn bestaande verdiepingsvloeren rekenkundig gecontroleerd en benut om de installaties op af te steunen. Plaatselijk zijn in dragende wanden van de kerk leidingdoorvoeren aangebracht, met respect voor het monument.

Op beganegrondniveau is een nieuw tweelaags volume in de koepelkerk gebouwd waarin toiletruimten zijn toegevoegd. Omdat dit volume op het bestaande dek van een reinwaterkelder moest afsteunen, is de constructie van dit bouwwerk opgebouwd uit zeer slanke houtprofielen.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

Huize Karma in Ouderkerk aan de Amstel

Huize Karma in Ouderkerk aan de Amstel

Aan de dijk in Ouderkerk aan de Amstel staat een van de laatste houten dijkwoningen van Nederland. Het rijksmonument is door een combinatie van bodemdaling, toegenomen verkeersbelasting en maaiveldophogingen geleidelijk weggezakt achter de dijk en was nog nauwelijks zichtbaar voor het langsrijdende publiek. Bovendien was de dijkwoning door de enorme scheefstand nagenoeg onbewoonbaar geworden. Zo is het idee ontstaan de woning weer boven de dijk uit te tillen.

Door eerst een nieuwe onderheide funderingsplaat onder de dijkwoning aan te brengen is een stabiele basis gecreëerd waarop vervolgens de vijzelconstructie kon worden geplaatst. De vijzelconstructie is zodanig ontworpen dat een totale vijzelslag van ca. 100cm kon worden gerealiseerd, zonder daarbij de stabiliteit van het monument in gevaar te laten komen.

Na aanbrengen van de vijzelconstructie zijn eerst de ontstane zakkingen in het monument volledig gecorrigeerd. Vervolgens is de dijkwoning in slechts twee dagen tijd één meter opgetild zodat deze weer boven de dijk uit stak. Na de vijzelwerkzaamheden is vanaf de funderingsplaat de gevel opgemetseld tot onder het monumentale houten casco.

Mooie bijkomstigheid van deze vijzelingreep is dat achter de dijkwoning nu ineens een tweelaags uitbouw mocht worden gerealiseerd. Dit omdat de goothoogte van het monument als maatgevend was vastgelegd in het bestemmingsplan. Van deze regel is dankbaar gebruik gemaakt door de architect.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

KLM hangar 14 op Schiphol

Hangar 14 is een van de grootste hangars op het Schiphol terrein. De hangar wordt door KLM gebruikt om onderhoud aan vliegtuigen uit te voeren. Omdat de vraag naar deze werkzaamheden toeneemt wordt de huidige hal toekomstbestendig uitgebreid en aangepast.

Bij de uitbreiding zijn diverse ingrepen in de gevel gedaan, bestaande kolommen verplaatst en verwijderd en is een nieuw laaddock geplaatst. Ook zijn een aantal nieuwe gebouwen gerealiseerd. De bestaande constructie is bij de ingrepen in de bestaande bouw zo veel als mogelijk hergebruikt. Zo zijn bestaande paalfunderingen hergebruikt en zijn bestaande betonbalken gedeeltelijk gesloopt met behoud van wapening, om geen nieuwe balken te hoeven storten. De nieuwe bouwdelen zijn waar mogelijk uitgevoerd in bio-based materialen.

Voordat de funderingspalen van de nieuwbouw aangebracht konden worden is uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijke restanten van bommen uit de Tweede Wereldoorlog. Een van de verplichte vooronderzoeken bij bouwen op Schiphol.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.

P.C. Hooftstraat 1

Dit markante rijksmonument op de kop van de P.C. Hooftstraat in Amsterdam is gebouwd omstreeks 1883 als dubbel woonhuis. Het gebouw, dat uitkijkt op het Rijksmuseum, zal worden verbouwd tot een winkelruimte met daarboven hoogwaardige kantoorruimte. Om voldoende ruimte voor de winkel te creëren wordt een nieuwe kelder gerealiseerd.

Zowel het exterieur als het interieur wordt in oude glorie hersteld. Zo worden bestaande verwaarloosde stuc- en casetteplafond gerestaureerd en worden de verzwakte houten kapspanten versterkt met houten en stalen delen.

In de nieuwe kelderconstructie wordt een maatwerkoplossing meegenomen om het bestaande monumentale trappenhuis tot het bestaand kelderniveau volledig te kunnen behouden.

Wil je meer weten over dit project?

Bel of mail Adri Verhoef. Hij kan je alles vertellen over dit en soortgelijke projecten.

adri@napingenieurs.nl
020 244 00 89
Afbeelding Adri

Geen relevante projectcategorie gevonden.